Ein Mann liegt tot im Badezimmer, während David Bowie’s „Heroes“ aus dem Radio plärrt. Der Bruder des Getöteten fährt mit dem Auto aus der BRD nach England, um Anhaltspunkte für den Tod seines Bruders zu finden. Begleitet von Kraftwerks „Uranium“ aus dem Autoradio wird es eine Reise ins Niemandsland. In eine Kontakt- und Sprachlosigkeit. Begegnungen mit Menschen sind eher flüchtig. Es dominieren öde Landschaften, Schiffe, Autos, verlassene Vorstädte, Schrottplätze, Kneipen. Ian Durys „Sweet Gene Vincent“ kommt aus einem schäbigen Lautsprecher einer noch schäbigeren Keksfabrik. Immer wieder Kraftwerk. Immer wieder Bowie.
„Chris Petit’s cult classic Radio On (1979) is one of the most striking feature debuts in British cinema – a haunting blend of edgy mystery story and existential road movie, crammed with eerie evocations of English landscape and weather.
Stunningly photographed in monochrome by Wim Wenders‘ assistant cameraman Martin Schäfer, Radio On is driven by a startling new wave soundtrack featuring David Bowie, Kraftwerk, Lene Lovich, Ian Dury, Wreckless Eric, Robert Fripp and Devo, and reveals an early screen performance by Sting.“ BFI
„A movie shot in black and white that shows a country in decline during the coldest winter in almost forty years and people wonder that the result is depressing. I’ve given up being surprised. For me, « Radio On » was always about something else : about different forms of speed (which, as we well know, is an artificial stimulant) ; about the moment when boredom becomes an interesting obsession. Like driving down the motorway with the radio on.“ Christopher Petit
(Textverantwortlicher: JU)